در سال 1996 شاهکاری با سبکی متفاوت و جذاب ، توسط Core Design و Eidos Interactive خلق شد. شاهکاری به قدری عظیم که نه تنها فروش و موفقیت فراوانی را برای سازندگانش فراهم اورد، بلکه با سرگرم کردن میلیون ها طرفدار در سراسر جهان ، به یکی از نماد های صنعت بازی تبدیل شد.در این سری مقاله قصد دارم تا شما را با این شاهکار و فراز و نشیب های سازندگان و قهرمان معروف آن یعنی Lara Croft اشنا تر کنم
لارا کرافت
Toby Gard ، در ابتدای کار، قصد داشت تا شخصیت اصلی بازی را یک کلون کانل از ایندیانا جونز طراحی کند ، اما پس از انکه این طراحی از طرف سران Core Design رد میشود ، وی رو به طراحی شخصیت دیگری میاورد.یکی از نکات جالبی که Gard را به فکر طراحی شخصیتی مونث انداخت، این بود که همکاران سابق وی در هنگام انجام بازی Virtua Fighter ترجیح میدادند از شخصیت های مونث در این بازی ها استفاده کنند. شخصیت دوم ، زنی از آمریکای جنوبی با نام Laura Cruz بود. اما پس از آنکه سران Eidos Interactive به Gard گفتند که باید شخصبت و نام ، بیشتر شبیه به بریتانیایی ها باشد وی با دیدن یک نام در دفترچه تلفنش ،نام مناسب را یافت، Lara Croft.
لارا کرافت قهرمان اصلی سری بازی های Tomb Raider و یکی از پرطرفدارترین بانوان صنعت سرگرمی است. لارا کرافت علاوه بر حضور در سری بازی های TR در یک سری فیلم، کامیک بوک ، رمان و فیلم های انیمیشن کوتاه نیز حضور داشته است.همچینین نام او در کتاب رکورد های گینس به عنوان "پر طرفدارترین قهرمان زن در بازی های ویدئویی " ثبت شده است.
لارا ، متولد انگلستان و فرزند خاندانی پولدار است. او در بازی ها به عنوان زنی قوی ، زیبا ، ورزشکار ،کنجکاو و ماجراجو که همیشه به دنبال عتیقه ها ی نه چندان ارزشمند قدیمی است نمایش داده میشود.او به عنوان باستان شناس و ماجراجو ، در مقبره های کهن ، ترسناک و خوف انگیز به دنبال خطر و ماجراجویی میرود.
Tomb Raider
داستان بازی دربارهٔ دختر باستانشناسی بود که به دور دنیا سفر میکرد و مأموریتهای مختلف و بعضاً سختی را بهعهده میگرفت. لارا در اولین قسمت این سری، با زن تاجری آشنا میشود که دربارهٔ یک شیء باستانی عجیب و غریب و بسیار خطرناک به نام Scion Atlantean با وی صحبت میکند. لارا متوجه میشود که اگر هر سه تکهٔ این شیء به هم متصل شوند با بهوجود آمدن یک جادو، انسانهای بیگناه زیادی از بین میروند. او برای بهدست آوردن این اشیاء به کشور پرو سفر میکند و در این راه با ارواح، دایناسورها و افراد شرور بسیاری روبهرو میشود و...
لارا در آن بازی مجهز به دو کلت با فشنگ بینهایت بود و این امر کمی از سختی بازی میکاست. حرکات او که شامل دویدن، شناکردن، از لبههای در و دیوار آویزان شدن و... بود در آن سال بسیار واقعی بهنظر میرسید هر چند که حرکات وی ایراداتی هم داشت (مثلاً پشتک زدن و پریدن به سمت چپ و راست) که در بعضی مواقع باعث عصبی شدن بازیکن میشد. در این اثر خانم Shelley Blond وظیفه صحبت کردن و جان بخشیدن به لارا کرافت را برعهده داشت.
در سال1996 توم ریدر با فروش فوق العاده خود بیانگر گرافیک،گیم پلی و داستان بی نظیر خود بود. این بازی نظر تمام منتقدین را به خود جلب کرد و در سبک خود بی نظیر محسوب میشد. همین موضوع سبب شد تا سازندگان بی درنگ شروع به ساخت مجدد توم ریدر کنند. Eidos نیز توم ریدر را یکی از برترین عناوین بازی معرفی کرد و اظهار داشت بازی طی یک سال 14.5 میلیون نسخه فروش کرده است. در سال 1997 و 1998 توم ریدر مدال برترین بازی کامپیوتری را به خود اختصاص داد. خارج از دنیای اطلاعات و مطبوعات توم ریدر افراد زیادی را مجذوب خود کرده به نحوی که یکی از عناوین مجله موسیقی پاپ بیوگرافی لارا کرافت بود. مجله پلی استشن لارا را یکی از برترین شخصیت زن و رتبه دار چهارمین قهرمان جهانی معرفی کرد و نموداری با سیری صعودی برای بازی طراحی کرد. بالاخره در سال 1997 توم ریدر دوم وارد بازار جهانی شد و با حضور خود امار فروش بالایی را بدست اورد.
Tomb Riader : The Dagger of Xian
موفقیت عظیم قسمت اول باعث شد تا توم ریدر ۲ تحت عنوان TR۲: The Dagger of Xian در سال ۱۹۹۷ بر روی پلیاستیشن، سگا و کامپیوتر ساخته و عرضه شود. خالق اصلی شخصیت لارا کرافت یعنی آقای توبی گارد از تیم سازنده جدا شده بود و این مسئله به خودی خود باعث میشد سرانجام کار با شکست رو بهرو شود ولی خوشبختانه اینچنین نشد و توم ریدر ۲ موفقیت قسمت اول را تکرار کرد. اضافه شدن اسلحههای متنوع، استفاده کردن از وسائل نقلیه از جمله قایق موتوری و سورتمه سواری و در اختیار داشتن یک مشعل در حالیکه گرافیک و روند بازی نیز پیشرفت کرده بود TR۲ را شیرین و لذتبخش میکرد. داستان بازی درباره خنجری به نام Dagger of Xian بود که در دیوار چین مدفون گشته بود. مردم با این باور که اگر خنجر در سینه هر کس فرو رود به قدرتی جاویدان همانند یک اژدها دست مییابد، به جستجوی شیء مورد نظر میپرداختند. لارا نیز که از این قضیه با اطلاع میشود به کشور چین سفر کرده و...
صداپیشگی لارا را در این بازی بهعهده خانم Judith Gibbins بود. او در توم ریدر ۳ نیز بهجای لارا صحبت کرد.
در توم ریدر دوم لارا به اوج شهرت و محبوبیت رسید.بیشتر مجلات و مقالات لارا را به عنوان بهترین کاراکتر زن معرفی میکند و او را مورد تحسین و ستایشی درخور و شایسته قرار میدهند.
Tomb Raider Adventures of Lara Croft
خیلیها معتقدند که اوج این سری به قسمت سوم آن ختم میشود و تا قبل از قسمت هفتم (۲۰۰۶) بهترین قسمت توم ریدر بوده است. TR۳: Adventures of Lara Croft (ماجراهای لارا کرافت) در سال ۱۹۹۸ برای پلیاستیشن، سگا ساتورن و کامپیوتر ساخته و عرضه گشت. در این قسمت خطرات گوناگون بیش از همیشه در کمین لارا است. ماهیهای گوشتخوار پیرانا، شنهای روان و سرمای قطب، بزرگترین دشمنان او محسوب میشوند. در این شماره به حرکات لارا مواردی چون دولا راه رفتن و به سرعت دویدن نیز اضافه شده بود. تامبرایدر ۳ داستان خاصی را دنبال نمیکرد و همانطور که از عنوان آن مشخص بود ماجراجوئیهای لارا کرافت مد نظر سازندگان بوده است. داستان بازی بدین قرار بود که در چهار نقطه از کره زمین چهار سنگ آسمانی وجود داشت. اگر این اشیاء در کنار هم جمع میشد از نظر ارزش در مرتبه بسیار بالائی جای میگرفت. لارا نیز تصمیم میگیرد...
مسلماً بازیکنندهها از همان ابتدا داستان را حدس میزدند؛ بله، باز هم ماجراجوییهای خانم کرافت گل کرده بود!
Tomb Raider The Last Revelation
سقوط مهاجم مقبره به ته دره...
چهارمین قسمت از این سری با عنوان TR: The Last Revelation (آخرین اکتشاف) در سال ۱۹۹۹ ساخته شد. بازی هیچگونه برتری نسبت به نسخه قبلی نداشت و از نظر گرافیک و روند بازی، کوچکترین تفاوتی با قسمت پیشی دیده نمیشد.از تنها تفاوتهای کوچک در این شماره میتوان به قطبنمائی اشاره کرد که لارا برای اولینبار در اختیار دارد و در بعضی مواقع به کمک او میآید. در ضمن در این شماره شخصیت بازی میتواند از میلهها و طنابها بالا برود. در قسمت چهارم حوادث و داستانهای پیرامون آن فقط در مصر به وقوع میپیوندد و از سفر به کشورهای گوناگون دیگر خبری نیست. Jonell Elliot دوبله کاراکتر لارا کرافت را بهعهده داشت. این دوبلور در توم ریدر ۵ و ۶ نیز همین وظیفه را برعهده داشت و تا امروز موفقترین صداپیشه لارا محسوب میشود. داستان بازی درباره یک مقبره قدیمی است که لارا به اشتباه آن را میگشاید و یکی از مخوفترین خدایان مصر دوباره زنده میشود و قصد نابودی دنیا را دارد. لارا تمام تلاش خود را میکند که اشتباه خود را جبران کند و قبل از نابودی جهان این شرایط بحرانی را تغییر دهد ولی... علت فروش بالای بازی خوب بودن آن نبود بلکه شایعه مرگ لارا در انتهای توم ریدر ۴ همگان را به خرید آن تشویق میکرد. حتی عنوان بازی یعنی آخرین اکتشاف، مهر تأییدی بر این شایعه بود، شایعهای که حقیقت داشت... لارا در انتهای بازی میمیرد!!
این بازی برای پلیاستیشن، سگا ساتورن و کامپیوتر ساخته و عرضه شده بود.
Tomb Rider: Chronicles
در سال ۲۰۰۰ توم ریدر ۵ با عنوان Tomb Rider: Chronicles (وقایع) باز هم و البته برای آخرینبار برای پلیاستیشن، سگا ساتورن و کامپیوتر عرضه شد. داستان بازی درست از انتهای قسمت چهارم آغاز میشد. در حالیکه بهترین دوستان لارا در مراسم یادبود او دور هم جمع شدهاند و با هم مروری بر وقایع ناگفته زندگی لارا دارند خانم کرافت از راه میرسد! در واقع کل بازی یک فلشبک (بازگشت به گذشته) به حساب میآید. البته این بدان معنی نیست که توم ریدر ۵ بازسازی قسمتهای قبلی بوده بلکه ماجراهای ناگفتهای را به نمایش میگذاشت که برای بازیکنان در قسمتهای پیش همواره بهصورت یک سئوال باقیمانده بود. مثلاً در Chronicles چگونگی جان سالم بهدر بردن لارا از مرگ حتی که در انتهای قسمت چهارم بهوقوع پیوسته بود را بازگو میکرد. این بازی از توم ریدر ۴ هم ضعیفتر بود و تنها نکات اضافه شده به بازی راه رفتن لارا بر روی طناب و استفاده از قلابی برای آویزان شدن او از سقف را شامل میشد. گرافیک بازی نسبت به نسخه قبل کمی بهتر شده و به تعداد دموهای بازی نیز افزوده شده بود. فروش توم ریدر ۵ برای کامپیوتر ناامیدکننده بود ولی جریان برای پلیاستیشن فرق میکرد و به فروش قابلقبولی دست یافت
Tomb Raider The Angel of Darknees
از عرش به فرش!
بعد از انتقادات شدید طرفداران و منتقدین، Eidos و Core Design تصمیم گرفتند تا بر روی قسمت بعدی بیشتر تمرکز کرده و به هدف موردنظر خود برسند. اینگونه شد که در اوائل سال ۲۰۰۳ توم ریدر ۶ را تحتعنوان TR:The Angel of Darknees (فرشته تاریکی) روانه بازار کردند و دیری نپائید که بزرگترین شکست و بدترین دنباله تاریخ را به ارمغان آوردند! بهطوریکه این بازی کاندید یکی از بدترین بازیهای سال را از آن خود کرد! با وجود اینکه توم ریدر ۶ از نظر گرافیکی بسیار پیشرفت کرده بود (و دلیل این مسئله ورود این سری بازیها به نسل جدید آنموقع بود) ولی حرکات خشک شخصیتها از جمله لارا کرافت، ضربه شدیدی را به پیکر اثر وارد میساخت. ضعف داستان یکی دیگر از عوامل شکست این قسمت بود.
طرفداران که سری قبل توم ریدر را به خاطر مقبرهها، دشتها، جنگلها و خلاصه محوطههای وسیع، زیبا و پرخطر دوست داشتند، نفسشان در شهر پر از ساختمان و اتومبیلهای بزرگ و کوچک میگرفت. داستان بازی از آنجائی آغاز میشود که لارا متهم به قتل بهترین استاد خود یعنی Von Croy شده از سوی پلیس تحت تعقیب است. لارا برای اثبات حقیقت و در جستجوی قاتل یا قاتلین استادش به فرانسه و پاراگوئه سفر میکند و... .
بعد از عرضه قسمت ششم توم ریدر، معدود طرفداران این بازی نیز پوسترهای لارا کرافت را از دیوارهای اتاق خواب خود جدا ساختند...
Tomb Raider: Legend
بازگشت یک افسانه
بعد از ضررهای شدید مالی و تجاری، Eidos حقوق ساخت قسمتهای بعدی بازی فوق را از Core Design به Crystal Dynamics واگذار کرد. در حالیکه هیچکس خبری از توم ریدر جدید نمیگرفت(به جز من) شرکت Crystal Dynamics بیسروصدا و با کمترین اخبار و تبلیغات کار بر روی پروژه خود را آغاز کرد. این شرکت که در کارنامه خود بازی موفق و محبوب با نام Soul Reaver را داشت شبانهروز روی قسمت هفتم توم ریدر کار میکرد. Eidos سیاست خاصی را سرلوحه کار خود قرار داده بود، سیاستی که در یک جمله خلاصه میشد؛ ”تا قبل از عرضه آخرین قسمت از سهگانه پرنس پارس، توم ریدر عرضه نشود.“ بله، پرنس پارس آنچنان بازیکنندهها را بهسوی خود کشانده بود که هیچ بازی و شخصیت دیگری (حتی یک کاراکتر قدیمی و ماجراهایش) توان مقابله با آن را نداشت. بالاخره پس از به پایان رسیدن سهگانهٔ پرنس مدتی بعد یعنی در اوائل سال ۲۰۰۶ هفتمین قسمت از این سری تحت عنوان Tomb: Rider: Legend (افسانه) برای کنسولهای Game Cube , PS۲ , Xbox , X۳۶۰ و کامپیوتر ساخته و عرضه شد و تا هفتهها در صدر جدول پرفروشترین بازیهای سال جای گرفت! از همان تیتراژ ابتدائی بازی که تصاویری از لارا کرافت با همان تیپ منحصر بهفرد خود (موهای از پشت بافته، تیشرتی ساده به تن و شلوارکی به پا، همراه همان دو اسلحه کلت کمری در دستان او) نمایش داده میشود و موزیک مهیج و تند، جذابیت را دو چندان میکرد میشد پیشبینی یک بازی عالی را کرد. گرافیک در سطح نسبتاً بالائی قرار دارد و Game Play حل معماها و عبور از موانع دشوار با حرکات آکروباتیک لارا، افسانه را بیش از پیش به قسمت نخست این اثر شبیه میکند. جالب است بدانید یکی از دلایل جدائی توبی گارد بعد از توم ریدر ۱ که با استقبال بینظیری هم روبهرو شده بود مخالفت وی با تهیهکنندگان بر سر ماجراجوئی او کاست ولی آقای توبی گارد که کاملاً مخالف این نظریه بود از حضور در دنبالههای توم ریدر کنارهگیری و چه بسا که اگر مسئولان شرکت سازنده به عقاید ایشان عمل میکردند قسمتهای بعدی آن گونه که قبلاً به آن اشاره شد سیر نزولی را طی نمیکرد و همواره همانند افسانه بسیار موفق هم میشد. از تجهیزات جدیدی که به وسایل کار کاراکتر بازی اضافه شده یک چراغ قوه کوچک است که بر روی سینه وی بسته شده است. از جذابترین مراحل بازی نیز میتوان به مأموریتهائی که باید با موتورسواری آن را طی کرد نام برد. داستان بازی از این قرار است که لارا برای پیبردن به راز مرگ مادرش به کشور نپال سفر میکند. این مسئله بهانهای برای کشف افسانه شمشیر شکسته شاه آرتور نیز میشود. در پی یک اتفاق او با یک دوست قدیمی دوران نوجوانیاش که در گذشته خود را مقصر مرگ وی میدانست روبهرو میشود و با ناباوری از زنده بودن او مطلع میگردد و...
بهعقیده کارشناسان، اصلیترین و مهمترین علت موفقیت توم ریدر: افسانه، بازگشت توبی گارد و حضورش در این پروژه بوده است. Eidos با فروش عالی بازی فوق و دیگر محصولاتش همانند هیتمن چهار Hitman: Blood Money و Just Cause دوباره به دوران طلائی خود بازگشت.
پس از اولین توم ریدر؛ این نسخه شاهکاری برای خود محسوب میشد و موفقیتی بزرگ را به ارمغان اورد. مجموع سایت ها و مجلات امتیاز 80/100 را برای بازی در نظر گرفتند و این نسخه را از همه لحاظ تحسین گفتند. سایت IGN نیز با پشتیبانی فراوان از بازی انرا یک شاهکار معرفی میکند و پس از تشکر از سازندگان بازی، ان را به نسخه اول تشبیه میکند و از محیط های جدید ان سخنانی به میان می اورد. GameZone نیز این نسخه را یکی از برترین سری از بازی شمرد و گرافیک،گیم پلی بازی را تحسین گفت. در کل بازی با فروش فوق العاده خود همه را شگفت زده کرده و سازندگان را نیز از این امر خشنود.
Tomb Raider: Anniversary
هشتمین قسمت از این سری بازیها که Tomb Raider: Anniversary (سالگرد) نام دارد به بهانه گذشت بیش از دهسال از قسمت اول، یک بازسازی دقیق و زیبا از اولین شماره توم ریدر است. این بازی که برای کنسولهای X۳۶۰ , Wii , PS۲ , PSP و کامپیوتر ساخته شده از نظر موتور گرافیکی یک سر و گردن از افسانه بالاتر میباشد و به جزئیات بهتر و بیشتر اهمیت داده شده است. این اثر که باز هم توسط Crystal Dynamic ساخته شد بهخوبی حق مطلب را ادا کرده و اثری قابل قبول و باارزش به حساب میآید:
فروش سری بازیهای توم ریدر در انگلستان و دیگر کشورهای اروپائی از مرز ۳۵ میلیون نسخه نیز گذشته است و این مسئله باعث شده تا توم ریدر در صدر جدول پرفروشترین بازیهای تاریخ قرار بگیرد! تازه فقط این یک طرف ماجراست. در سال ۲۰۰۶ نام لارا کرافت بهعنوان موفقترین شخصیت بازیهای رایانهای در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسید! جالب است بدانید در این سالها دو فیلم سینمائی نیز براساس این بازیها ساخته شده است. اولی تحت عنوان Lara Croft: Tomb Rider در سال ۲۰۰۱ با بازی آنجلینا جولی در نقش لارا و دانیل کریگ (آخرین جیمزباند تاریخ سینما) که در یکی از نقشهای منفی بازی کرده است به فروش بالائی دست یافت. مسلماً ماجراجوئیهای این قهرمان مؤنث از این پس پا به کنسولهای نسل بعد خواهد گذاشت و البته اینبار بعید بهنظر میرسد که Eidos دوباره در ساخت شمارهٔ جدید کمکاری کند و این دوران باشکوه و طلائی را خدشهدار سازد!
اینبار نیز بازی مورد پذیرش واقع شد. سایت IGN علاوه بر تعریفات مضاعف از بازی و گیم پلی مخصوص ان رتبه 7.8 را برای بازی در نظر گرفت و نقطه ضعف بازی را فقط سبک دوربین بازی اعلام کرد و برای این موضوع نیز پیشنهاداتی را ارائه داد. یورو گیم نیز با تجلیل و تشکر مضاعف از بازیسازان و ناشران بازی تمام نکات و عناصر بازی را برتر از نسخه های سابق خطاب کرد. مجله های معتبر بریتانیا نیز با اعطای رتبه 9/10 برتری بازی را به همگان نشان دادند.